Monday, July 27, 2009

elaika- pada Mu ya ALLAH....


lagu yg membuat diri gue insaf...amat tersentuh dengan liriknya...huhu

elaika- pada Mu ya ALLAH....

إلـيــك إلـــه الـخـلـق أرفــــع رغـبـتــي
Ku persembahkan kepada Mu tuhan sekelian makhluk, harapanku

وإن كـنـتُ يــا ذا الـمــن والـجــود مـجـرمـا
Sekalipun aku seorang yang berdosa wahai yang Maha pemberi dan pemurah

ولـمــا قـســا قـلـبـي وضـاقــت مـذاهـبــي
Tatkala keras hatiku dan sesak perjalanan hidupku

جـعـلـت الـرجــا مـنــي لـعـفـوك سـلـمــا
Ku jadikan rayuan daripada ku sebagai jalan mengharap keampunan Mu

فـمـا زلــتَ ذا عـفـو عــن الـذنـب لــم تـزل
Maka bilamana Engkau yang memiliki keampunan menghapuskan dosa yang berterusan ini

تــجــود و تـعــفــو مــنـــة وتـكــرمــا
Kurniaan Mu dan keampunan Mu adalah rahmat dan kemuliaan


ألــســت الــــذي غـذيـتـنـي وهـديـتـنــي
Bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah kepadaku

ولا زلــــت مـنـانــا عــلـــيّ ومـنـعـمــا
Dan janganlah Engkau hapuskan kurniaan anugerah dan ni'mat itu kepadaku

عـسـى مــن لــه الإحـســان يـغـفـر زلـتــي
Semoga orang yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku

ويـسـتــر أوزاري ومــــا قــــد تـقــدمــا
Dan menutup dosa2ku dan setiap perkara yang telah lalu


فــإن تـعـف عـنــي تـعــف عـــن مـتـمـرد
Sekiranya Engkau ampunkan aku, ampunkan dari kederhakaan

ظــلــوم غــشــوم لا يــزايـــل مـأتــمــا
Kezaliman, penganiayaan yang tak akan terhapus di hari berhimpun kesedihan

و إن تنـتـقـم مــنــي فـلـســت بــآيــس
Dan jika Engkau membalas siksa terhadapku, aku tidak akan berputus asa

ولـــو أدخـلــوا نـفـسـي بـجــرم جـهـنـمـا
Sekalipun dosa2ku itu memasukkan diriku ke dalam neraka


فصيـحـا إذا مــا كــان فـــي ذكـــر ربـــه
Dia adalah seorang yang fasih ketika menyebut/mengingati tuhannya

وفيما سواه في الورى كان أعجما
Dan bilamana dia bersama selain tuhannya di dunia ini dia membisu

يـقــول: حبـيـبـي أنـــت سـؤلــي وبغـيـتـي
Dia berkata: Kekasihku, Engkaulah tempatku meminta dan berharap

كـفــى بـــك للـراجـيـن ســـؤلا ومـغـنـمـا
Cukuplah Engkau bagi yang berharap sebagai tempat bergantung dan memohon


أصـــــون ودادي أن يـدنــســه الـــهـــوى
Kupelihara kasihku yang dicemari nafsu

وأحــفــظ عــهــد الــحـــب أن يـتـثـلـمـا
Dan aku jaga janji kasih yang telah tercalar

فـفـي يقظـتـي شــوق وفــي غـفـوتـي مـنــى
Di saat ku jaga, aku rindu, dan di saat ku lelap aku berharap

تــلاحــق خــطــوي نــشــوة وتـرنــمــا
Mengiringi langkahku dengan penuh semangat dan berulang2


فـجـرمـي عـظـيـم مـــن قـديــم وحــــادث
Maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini

وعـفــوك يـأتــي الـعـبـد أعـلــى وأجـسـمـا
Sedang keampunan Mu yang mendatangi hamba adalah lebih agung dan lebih mulia

Nyanyian : Muhammad Obaid

Tuesday, July 21, 2009

tudung?

Tudung?

Era tahun 90 an membawa impak yg besar skali dlam dunia wanita. Jikalau suatu ketika dahulu sangat susah untuk berjumpa wanita yg bertudung, tetapi sekarang tak lagi. Bila tengok balik gambo2 mak n makcik2 masa zaman mude2 dulu, memang xde r yg pakai tudung.

Alhamdulillah, sekarang ni, mak n makcik2 ku pakai tdung. Labuh lagi...huhu...

Dulu, kalo pakai tudung skarf yg lilit kat belakang n nampak leher pon kira dah alim gler.

Tp, skrg x...

Yg dikatakan alim adelah mereka yg memaki tudung labuh.

Sekarang ni, bile kite tngok, mmg ramai yg memakai tudung...alhamdulillah...tp lama kelamaan fungsi tudung tue makin tenggelam. Tudung bukan sebagai kain yg menutup rambut dan dada. Tapi tudung sebagai fesyen.

Lag2 sekarang ade fesyen tudung syikin, tudung mawi. Tudung ct nurhaliza...

Uh! Macam2 lg....

Just nak bitaw ape yg aku x puas hati...aku pon pompuan gak....tp aku malu bila melihat sahabat2 ku memakai tudung tp x sempurna. Menutup aurat tp tetap x sempurna. Mungkin lagu minah tudung tue memang mengena.

Kadang2 ade gak nyanyi lagu tue dalam bilik, nyanyi kuat2...

Saje je bg org2 kelilig aku tersa. Time perkataan bodoh tue, aku tinggikan suara. Alhamdulillah, mereka terasa...haha,

’weh, kau perli aku ker?’

Haha, dalam hati..’taw x per...’

Itu tndanya mereka punya hati mash lagi sanggup menerima teguran...Cuma x sanggup menerima perubahan..

Huhu

Xyah nak cerita jauh2....org sekeliling au majoriti mmg cam 2...

Yg x pakai tudung, laglah....

On off....kejap pakai, kejap x...

Tudung hnya di[akai utk pergi ke kuliah....

Mase aku kat matriks kuala nerang, kami mmg diwajibkan memakai tudung....semua dak perempuan mmg diwajibkan memakai tudung. Ye lah, kitorang semua melayu, xde cina....

Alhamdulillah, sejuk mata pandang...xde nampak pon mereka yg free hair...

Tp lepas je abes matriks, mula terselah peribadi masing2....

Baru lah aku taw, slame ni sape yg mmg free hair...

Siap kaler rambut lg….

Aku x pasti hokum kaler rambut…yg aku blaja, ada hadis menyatakan yg kita leh kaler rambut menggunakan inai dan katam jer....katam(kalo xsalah eja) adalah sejenis tumbuhan kat tanah arab. Itupon, kita x boleh mewarnakan dengan warna itam bg mereka yg tua dan beruban.coz akan mengkonpiuskan org samaada kita ni tua ataw muda. Kite leh warnekan kalo kite ade masalah kesihatan yg memerlukan kita warnekan rambut. Tapi utk tujuan kecantikan, adalah tidak boleh. Tp, kecantikan utk suami, boleh...asalkan hnya suami kita jer yg tengok. Bukan lelaki yg bukan mahram ngn kita...

Tapi, pastikan sumber tersebut adalah HALAL...

Pewarna rambut skrg, sngat x pasti apa sumber2 nya. Adakah kalo terkena air, air itu dapat menyerap kedalam rambut itu ataw x...

Kalo ya, baguslah....kalo x, macamman dgn mandi wajib kita? Yg sepatutnya kena meratakan air keseluruh tubuh badan...termasuk rambut maa....

Macam mana dengan wudhu’ kita?

Yg memerlukan kita membasah sesikit air di ubun2?ubun kita ade rambut kan?

Lainla kalo botak....huhu

So, tnye lah ustaz utk memerlukan jawapan lg bernas...aku bokan ustazah...aku insan yg lemah....huhu

Ok, balik pada topik tudung...

Skrg ni fesyen org pakai selendang...kalo tngok kat uitm, memang ramai la yg pakai selnedang...lilit sana, lilit sini. Ntah, aku pon x reti...huhu....

Lagi selendang yg agak ngelip2, ade rambu ramba kat Tepi tue..

Selendang tu sangat jarang...pastu pakai, x pakai anak tuduung @ serkop.

Memang nampak dengan jelas, nyata dan terang...

Aku pon sendiri nampak rambut die macam mana...

Diikat kuda lagi,, berjuntai2....

Aku terfikir sejenak, kalo macam 2, baik die xyah pakai selendang tue...kira nampak gak rambut dia macma mana...mamat2 kat uitm aku dah nampak. So, wat pe nk pakai selendang?buang duit jer nk beli selendang, free hair la terus....tp, ok gak kan?atleast ‘bertudung’….

Huhu

Bukan marah, tapi agak kecewa…

Ade pulak pakai tudung, tapi diselak kebelakang sampai nampak bentuk dada yg mampu menggoyahkan nafsu lelaki…

Motif nak selak tudung?

biar nampak lawo?

Alloo! Tudung tue biarlah sempurna dipakai…even kita punye tudung xbesa, jngan diselak2 kebelakang. Tutup dada kita. Biarkan kebawah…kalo ye pon nak selak, just pin ketepi jer….itu pon kena make sure yg tudung tu cukup besar nak tutup dada kita…

Malu beb….

Kadang2 bila naik bas, kalo ada perempuan yg memakai tudung tapi selak kat belakang sampai nmpak buah dadanya, aku perhatikan mata mamat2 kat dlam bas tue. Sah2 x berkelip tngok keindahan didepan mata…

Aku bukan nak malukan kaum sejenis ku..

Tp, tolonglah insaf wahai wanita2 diluar sana

Sempurnakanlah pemakaian tdung anda…

Tutupkan pndangan mata adam. Jangn sampai mereka terpesona dengn kecantikan kita yg akhirnya akan menjerumuskan diri ke lubang neraka brsama….

Bnyak lagi nak isukan ttg tudung n aurat..huhu…nanti aku sambung…

tengok ni gak k...

http://aku-sempoi.blogspot.com/2009/03/gaya-gaya-pemakaian-tudung-zaman.html

Saturday, July 11, 2009

warkah utk mereka yg berkapel...


kawan....
sory to say....
but, b4 2 aku nk tnye...
mu ngn mamattue ape hubungan nya?
kawan ka?
kapel?
kekasih?
suami?

aku tngk kat friendster korang mcm bukan kawan jer....
sory...
yag aku taw dlam islam xde istilah kapel...
percintaan yg diredhai ALLAH adalah percintaan selepas pernikahan...
itulah sebaik2 percintaan...
kapel tue haram sebab menghamoiri kpd zina...
kan ALLAH melarang kita dr menghampiri zina....
LA TAQRABUZZINA...

iman kita bukan sentiasa naik seperti nabi2 ALLAH...
bukan gak constant seperti malaikat...
iman kite serapuh kaca, senipis kulit bawang...
ada kalanya naik..
adakalanya turun...
syaitan itu sentiasa mencari jalan bagaimana nak menghasut anak2 adam....

kita kan ada pendidikan agama lebih dr kawan2 lain yg x masuk skola agama...
sudah tentu kita tahu lebh dr mereka...
jd, kita kena tunjukkan contoh yg baik...

kawan,kapel tue haram...
aku x rase perhubungn korang dua tue betol ataw x...
mungkin korang x dating, x pegng tngan macam kapel2 yg lain....
mungkin korang bleh elakkan zina kemaluan, zina tngan, zina kaki...
tp, korang x leh nk elak zina hati...
zina hati bila hati kite selalu teringt kat dia...
selalu terbayang2 wajah2 dia....
semua tue zina kawan...

percayalah, makin dekat hubungn kita dgn kekasih kita ataw pakwe kita, makin jaoh hubungn kita dgn ALLAH...
mungkin kau x setuju...dia selalu nasihat pasal agama, slalu ingat kan pasal solat...
tp, mustahil hubungn kita dgn ALLAH makin dekat bila kita makin dekat ngn dia....

kawan, wanita itu senjata syaitan...
jgn smpai kita terjebak menjadi senjata syaitan utk memperdaya adam...
membuai2 perasaan adam yg sentiasa mendamba belaian n kata2 lembut dr kita...
tue sume keja syaitan kawan....

perbaiki diri...
muhasabah diri....
islam melarang kita berkapel...
tp, islam menyuruh kta berkahwin...
kan indah islam itu?
ALLAH dah tentukan mana yg terbaik utk kita ikot...
tp kita sbg manusia sentiasa menidakkan suruhan ALLAH itu...

kalo kita kaji sendiri riwayat hidup nabi, x pernah baginda berkapel ngn ct khadijah ataw ct aisyah sblm berkahwin...

xpernah sahabat2 nabi berkasih2 kasihan sebelum kawen...
dan x pernah ada riwayat yg mengatakan salafus soleh berkapel kemudian kawen...
xpernah...

xpernah imam2 besar,ulamak2 mengeluarkan fatwa bhw kapel tue boleh...

malahan syeikh yusuf qardhawi sendiri kata yg kapel tue haram sebab ia menghampri zina....
kan menghampiri zina itu sendiri dah dosa....
aptah lagi berzina....

jgn risau dgn soal jodoh...
kan ALLAH dah janji bhw setiap yg DIA jd kan itu berpasangan?

kenapa kita nk khuatir ttg jodoh?
surah annur;ayat 26...
ALLAH bejanji, lelaki yg baik itu utk perempuan yg baik....
kalo kita nk dpatkan pasangn hidup yg baik, kita sendiri kena jd baik.....

kawan,
renung balik ape yg aku kate ni....
xperlu kita nk tnjuk kepada org lain sape kekasih hati kita....

kalo kita sayang n suka pd org tue, berdoalah yg dia akan jd milik kita...
tp, kalo kita xditakdirkan bersama dgn dia, ingtlah...
ALLAH sudah menyediakan lelaki yg terbaik utkmu pd masa hadapan...
kenapa dirisaukan benda yg x pasti?

aku harap kau paham....
kita mengkaji quran, sudah tentu kita lebih memahami isi quran...
xde ayat yg memerintah kan kita berkapel...
xde!

kawan, aku harap, mu buang gambar mamat tue kat fs mu...
jgn smpai org lain bertanggapan x elok kpd mu...
mu adalah generasi quran...

maaf skali lg...
aku sayang mu....
moga2 persahabatan kita kekal selmanya....