Thursday, April 29, 2010

kematian itu pasti...





dapat miscall dr abang n kak ipar aku...pelik gak...jarang kot dorang ni call aku...sebab aku selalu balik kg...abang aku dok ngan mak aku...aku call balik..

"napa tadi akak call x angkat?"

"tadi silent hp, kat library...xprasan plak...napa kak?"

"ni nak bagitau, pakde nor (pakde=pakcik;jawa) meninggal. rumah dia terbakar."

"bile?mcm mana leh terbakar?"

"ntah...tak tau lagi...kami baru ondaway nak p sabak"


~aku terdiam...mengimbas kembali kenangan aku ngn pakde Nor...tak bnyak rasanya kenangan aku ngn dia...mungkin sebab dia dh mcm atok aku...cucu dia lebih kkurang sebaya ngn aku je...yang pasti dia ni serang yg kelakar dan baik...masa aku kecik dulu, selalu perhatikan dia solat...huhu...oleh kerana kami dah tak da atok, dia selalu sebagai ketua rombongan meminang...mcm abang aku kahwin, kira dia ketua la sebab paling tua...huhu....

memang tak banyak kenangan ngan dia, tapi aku pasti akan selalu mengingatinya...esoknya, aku tepon mak nak tau cerita lanjut. cadang nak balik kg, tp ada paper ptg tu...so, tak boleh....

mak kat masjid tunggu mayat sampai, jd x boleh nak sembang lama2...

lebih kurang 10 thn lalu...rumah dia pernah terbakar...sementara nak tunggu rumah baru siap, ada buat pondok kat tepi rumah tu...tapi pakde nor lagi suke lepak kat pondok tue...sampai la sekarang...dan yang terbakar adalah pondok dia...ahli keluarga yang lain selamat sebab masa tu dorang kat dalam rumah...



..............................................................................


kematian itu pasti...terbakar, eksiden,lemas, terbunuh, sakit tua, H1N1...tue semua asbab...tapi hakikatnya, umur dia sampai takat tue ja...

kita masih hidup...pernah terfikir bagaimana kehidupan kita selepas kematian nanti?
hidup berseorangan...tanpa mak abah...adik beraik...kawan-kawan...

"orang yang paling pintar adalah orang yang selalu mengingati kematian"

bila ingat mati, rasa banyak gila dosa2 kita....rsa takot gila kalo kematian itu menjengah esok hari...

seumur hidup aku, baru 2x aku tengok mayat...
pertama masa aku kecik, tak sekolah lagi..

jiran sebelah aku meninggal leukimia...
makcik ni sangat la baik...aku ngn anak dia, imah selalu main sama2...kalo aku datang umah dia, msti ada something utk aku makan...hehe..tak kire la biskut kering ngan air kosong ke...

"dila, meh naik...makan..."

budak2, apa la tau kan...dah orang ajak makan, rasa seronok gila!

masa dia meninggal, aku naik rumah dia, betol2 tengok mayat yang dah dikafankan kat tengah rumah...suci muka dia...putih...tp, masa hidup makcik ni memang putih sebab dia asal cina...mak aku kata la...aku tak rasa sedih sebab aku tak faham lagi apa itu erti mati dan berpisah selamanya....


kali kedua masa lebih kurang 2 thn yg lepas....
budak kg aku meninggal...mamat ni sebaya kak aku, tp aku kenal gk kat dia...dulu masa sekola rendah satu sekolah...kira tau la dia ni...dia meninggal ketika tidur...tak pasti la...tue yg mak dia kata...mak dia nak kejut dia subuh, dia dah tak ada...tak sakit pon dia...dan dia anak yang bongsu...

mulanya, kak aku tak nak p...dia takot...aku suh dia p, ye la...kawan dia kot...tak kan x nak p...kak aku suh aku teman dia. sampai rumah dia, ramai gila orang dan mayat dah siap dikafankan...
aku terpandang mayat tu...seyes, handsome kot...last skali aku jumpa dia masa skola rendah. sebab aku masuk asrama skola menengah dan kurang sket jumpa ngn orang kg...tp, dah jd mayat. aku beristighfar...

mamat ni aku boleh label sebagai mamat kg aku yg baik...bukan kaki lepak tepi jalan...
kematian mamat ni adalh kematian kedua dari lebih kurang 7 kematian yang berderet selama seminggu kat kg aku...

adik kawan aku meninggal eksiden, kena langgar lari tak jauh dr kg aku...bila jumpa, keadaan dia seolah tengah sujud dalam parit tue...

ayah kawan aku meninggal sebab sakit, pakcik tue bukak kedai roti canai...sangat sedap roti canai dia...semenjak dia dah tak da, dah tak rasa roti canai cm dia...anak dia pon tak sambung warung tu...

mkcik kawan aku meninggal tergelincir dlm bilik air...sejam sebelum tue, dia sempat naik motor keliling kg....

tu yang aku ingat...arwah2 ni semua org kg aku...

masa tu, mak aku kata..."malaikat maut sedang berkeliaran dikampung kita...lepas ni tak tau siapa..."

aku sangat takut bila mak cakap macam tue...



******************************************************************************

kita takut dengan kematian, tapi kita kurang usaha untuk mengahdapinya...
kita tau kita akan tinggalkan dunia, tapi kita sibuk mengejarnya...
kita tau tau, siksa barzakh sangat berat, tapi kita jarang ada masa nk memudahkannya...

dalam sehari, berapa banyak ayat quran yang kita baca?
dalam sehari, berapa banyak zikir yang terlontar dari lidah kita?
dalam sehari, berapa banyak kita ingat Dia?
dalam sehari, berapa lama kita hitung dosa kita?
dalam sehari, berapa lama kita tidur dan tak bangun tahajud?

kita takut, tapi kita buat...
kita tau, tapi buat-buat tak tau...

kita hanya ingat Dia dikala dekat exam....
hakikatnya, surau akan ada orang masa dekat nak exam...untuk solat 5 wktu disurau pd hari biasa, sangta la malas...tapi dekat nk exam, kita p surau...
tak pe lah, sekurangnya kita ada gak p surau, dr langsung tak ada...

tapi, yang paling menyedihkan, bila surau jd tempat tidur sebab nk cr ketenangan utk menghapal note bukan nak wat tahajud....
lagi2, sekarang ni, surau dah ada wireless...lg la ramai....
fungsi surau dah kurang....

bukan nak kata, diri ini bagus atau baik...tapi itulah hakikat manusia...sering upa dan alpa...

perkara paling sukar nak buat adalah melakukan kebaikan...
paling susah nak bangun malam...
paling seronok tidur waktu malam time hujan....sejuk dan nyenyak...subuh pon lambat....huhu...

moga2, aku kau dan mereka diterima taubat oleh Dia, Pencipta kita....

Wednesday, April 28, 2010

my ambition.....!

cita-cita ku untuk menjadi suri rumah yang berjaya....

"apa guna belajar tinggi, kalau takat nak jd suri rumah beb?"

"ko tak rasa ke usaha kau selama ni tak berbaloi?"

"ko tak nak kerja bagus ke?ye lah...belajar sampai degree..."

"kau tak nak balas jasa mak ayah kau yang dah antaq ko masuk u?"

"ko serius ke ni beb?"

~ni adalah persoaln yang ditanya pada aku bila aku memberitahu cita-cita ku...

lala...

"aku punya suka la nak jadi suri rumah ke ape"

"life aku, aku la yang tentukan!ko sebok pesal?"

*mungkin tu jwpn yg kurang ajar...hoho....cuma jwpn dr hati yg tengah marah...

kenapa aku nk jd suri rumah?

aku ada sebab aku yang sendiri...
sekurangnya...nanti kalau anak aku tnya math atau akaun, aku boleh jawab...:)

Tuesday, April 27, 2010

keranamu...aku cemburu...


Aku mencemburui bidadari syurga…

Yang sentiasa cantik dan ayu…

Tetapi, aku tidak begitu…

Suatu hari nanti, kecantikan yang ada padaku

Pasti akan luntur ataupun hilang tanpa sempat sampai waktunya…

Mungkin senyumanku tak selamanya manis untukmu…

Mungkin juga wajahku tak selamanya seronok untuk dipandang olehmu…

Dan mungkin tubuhku tak selamanya bisa menggodamu…

Tetapi, ketahuilah wahai zauji…

Selama mana hati ini masih dicintai oleh mu…

Selama itu juga setiap detikku yang berlalu

Adalah untuk menyanjungimu….

Menyanjungimu sebagai kurniaan terhebat dari Ilahi…

Aku akan menyayangimu sepenuh hatiku…

Sampai satu saat, kau tak perlu mencari

Wanita lain untuk kau menambahkan suri hidupmu…

Izinkan aku menjadi seperti Siti Khadijah…

Yang tak pernah dimadukan oleh Rasulullah sepanjang hayatnya…

Aku ingin menjadi isteri yang cukup bagimu

Tanpa perlu kau memikirkan untuk mencari penggantiku…

Maafkan aku andai aku tak bisa memenuhinya…

Bantulah aku mengenal Tuhan…

Aku akan mengenalmu melaluinya…

Didiklah aku supaya aku dekat pada Pencipta kita…

Selama itu aku akan dekat pada mu…

Keranamu….aku CEMBURU….



Saturday, April 24, 2010

motor dan couple

pagi tadi dengan segala usaha bangun awal untuk pergi jawab MUET...tue la..masa matriks banyak main...xdapat band 6...kangen band je dapat...tu yg kena repeat...dugaan mengharungi kesejukan dengan titisan embun dinihari dikala mereka dibuai mimoi...dikala mereka mengaji lepas solat..syahdu bertambah sebab malam ue baru pas hujan...entah kenapa hatiku rasa tak sedap nak bawak moto aku...rasa nak pinjam moto orang je pagi tue...tapi segan la plak sebab moto sendiri ada...

lagi suku jalan je nak sampa, aku dapat rasa ada wayar yang tercabut dan moto aku tak hidup....ades....dah r nak amek exam...start kol 8, tapi kena kumpul kol 7.30..nasib bek p awal...kol 6.30 dah gerak...4 orang member aku yg join aku skali dengan menaiki 2 motor pon berhenti....tak tau nak buat apa sebab memang tak reti nak baiki moto...tau merempit je...depa pon p la antaq yg 2 orang, then patah balik amek aku n kwan yg aku bonceng tadi...

alhamdulillah, bukan nasib baik moto te mati betol2 depan shell yang ada naza motor shop yang dekat ngn poly shah alam. pg2 mana bukak lagi kedai tue...aku tak pasti kedai tue ade mechanic atau tak....

pergi jawab muet sambil tersengguk kerana duduk bawah kipas yang sangat laju hingga terbersin dan keadaan yg sungguh dingin membuat aku lg mengantok yang sememangnya cepat mengantok...

balik member yg 2 org tadi p antaq aku n kawan yg aku bonceng td tok betolkan moto aku...terima kasih wa,lisya, wani, nazlinda n salwa...menyusahkan korang plak...

time aku nak p kat kedai naza ni, ada sorang mamat ni tanya aku...

'kenapa kak?'

'moto rosak la...tak leh hdup napa ntah....sini ada mechanic?'

'tak da, tak pe, biaq sy tengok...'

alhamdulillah, bukan MUJUR, ade mamat yang nak tolong tengokkan....

'spana ada?'

aduss....spana moto aku ade sornag mamat ni yg aku x kenal minggu lepas pinjam masa aku p mydin....aku maleh nak tunggu dia p betolkan moto adik dia coz mase tue dah mghrib....tak sempat nak tepon dia suh pulangkan....

'tak da la...'

'takpe...biar sy tengok..,,ni misti sebab plug'

dlm hati: habis r aku...pokailah duit aku ni...aku memang dah perasan dr minggu pepas moto aku ni cm ade bunyi something yang lain mcm...aku bwk p kedai cina...dia kata enjin dlam ade yg sngkut...kalo nak ganti adelah dalam 180...tp skrg, xde barang....aku faham, moto aku ni antiq...xramai yg guna kt msia....tu yg susah nak cr barang...aku cakap ngn cina tu, kalo tak tukar, ape jadi? dia kata, t lama2 moto leh jammed....xpa la...aku xda duet sebnyak tue dikala hujung sem....

tak sangka lak moto ni buat hal mase aku nk p jwb muet...aku dah cuak la sgt kalo kena brape rat moto aku ni....memang tak cukup duet skrg....

mamat naza tue tngok dia kata mslh plug...rupanya wayar plug aku tercabut...alhamdulillah...aku bersangka buruk dengan Pencipta ku, tapi Dia memurahkan rezki dan memudahkan aku...astaghfirullah....

aku tanya dia berapa rm?
dia kata xpayah, tak de pape po. cuma pasngkn balik wayar tue je....
'terima kasih banyak2...semoga ALLAH membalas'

tiba2 mamat naza tu kata, boleh bagi saya nombor dia tak?
*dia yang mamat tu maksudkan adalah kawan aku yang aku bonceng...masa tu aku ngn dia je...deoa yang lain dah balik amek kawan yang etrtinggal kat skolah muet tue...

'eh, tak boleh...say No to COUPLE...kalo betol nak ngn dia, p jumpa mak ayah dia'

'ala...nak kenal2 je dulu...'

'tak boleh...rasulullah dengan ct khadijah takda kenal2 dulu'

'kalau macam tue, tolong bg kan kad sy kat dia'

'eh tak pelah....tak perlu...anyway, thanks ye'

aku meninggalkan mamat naza tue dengan keadaan dia yang terkebil2...

motiff:
aku tak mo menymbang saham kearah maksiat...dan kau saynag kawan aku tue...moga2 dia terpelihara...paling penting, kwan aku bukan jenis yang suka melayan lelaki-lelaki yang tak sepatutnya...

aku p habaq kat dia...dia kata:

'silap orang la mamat tu nak minta no tepon, free2 kena ceramah pasal couple...'

hari ni berlalu begitu bermakna...mengajar hatiku supaya bersabar, berdoa dan bersangka baik dengan ALLAH....aku sangka duitku bakal terbang beratus, rupanya satu sen pon tak....terima kasih ALLAH....

teringat satu cerita yang aku dengar di pusat sukan uitm oleh seorang prof dr fakulti aku...

lebh kurnag je mcm cerita aku n motor aku....

satu hari dia nak balik ipoh...masa tue ahad...(kot...aku x ingt sngt dia nak balik mana)
kereta dia rosak...(ni pon aku tak ngt rosak apa)
jumpa satu workshop yang bukak....satu2 workshiop yang bukak time ahad....
dia dah terlintas dihati yang pasti beratus2 duet dia melayang. dah la tu hari ahad plak tue...misti mechanic charge lebh....

lepas mechanc tue siap, prof tue pon tnya kat dia brape rm?
dengan tak sangka2, india (mechanic) tue kata, rm10 je bang...tak rosak bnyak sgt pon...

punya lah terkejut prof ni...td dia dah buruk sangka dengan membuat andaian yg mcm2...
lantas, dia menghulurkan note RM50 kat india tue....

india tue tnya tak da duet kecik ke?
prof tu jawab; tak pe, awak ambil je duet balance tue..sbg hadiah...hari ni sy sgt gembira....

##cerita aku dan prof tue sama cuma situasi yang berbeza...dia bwk kereta, aku merempit je...huhu...tak kesah la....
yang pasti, semua yang berlaku bukan MUJUR atau NASIB BAIK...tp sebab ketetapan ALLAH....Dia yang mengaturkan segalanya....

akhirul kalam....
-say NO to COUPLE...jangan jadi penggalak kepada maksiat...jgn sesekal buka ruang untuk org lain membuat dosa dan maksita kerana kita juga ada saham keatas itu....
-bersangka baiklah dengan Dia....minta dimurahkan rezki semoga dipermudahkan segala urusan.....


sekian...

Friday, April 16, 2010

kerana aku adalah aku...


KERANA AKU ADALAH AKU….

Aku hanya manusia biasa yang tidak tahan melihat maksiat di depan mata….

Aku hanya insan hina disisi Nya yang tak sanggup melihat sahabat-sahabat ku memakai
pakaian ketat yang menyesakkan mataku, apatah lagi mata-mata adam.

Aku hanya seorang perempuan yang tak tahan bila melihat mata adam melihat keindahan
tubuh sahabat perempuan ku dengan percuma.

Aku hanya seorang gadis yang ingin bersuamikan adam yang terjaga pandangannya dari
melihat pesona wanita lain.

Aku hanya seorang sahabat yang tak ingin melihat maruah sahabatku begitu rendah bila tubuh mereka yang terdedah menjadi jamuan mata nafsu lelaki yang liar.

Aku tak sanggup melihat sanggul sahabat yang bertudung terlalu tinggi hingga yang melihatnya membayangkan betapa panjangnya rambut mereka.

Aku tak tahan melihat tudung yang dipakai oleh temanku yang jarang dan membuat aku nampak alur lehernya.

Ingin sekali aku menutup keindahan seorang wanita itu dengan pakaian iman.

Tetapi siapakah aku untuk menanamkan iman dan malu didada mereka?

Mampukah aku menutup semua pandangan kaum adam terhadap sahabatku yang mendedahkan keaiban mereka?

Ya ALLAH…beri hidayah Mu…

Tunjuki jalan Mu kepada sahabat-sahabatku…

Aku cintakan mereka…

Aku ingin mereka bersamaku meninggikan maruah kami…

Tubuh kami bukan untuk diperdagangkan dan menjadi bahan bualan lelaki-lelaki yang dayus…

Kau kurniakna juga hidayah Mu kepada ku…

Kerana hanya dengan rahmat Mu untuk aku layak ke syurga Mu…

Sedang jihad ku tak setanding jihad Siti Khadijah…

Sedang setia ku tidak standing Siti Hajar….

Sedang sabar ku tidak terjangkau sabar Siti Aisyah…

Ampuni ku Ya ALLAH…ampuni kami Ya Rabb…ampuni mereka Ya Ghaffur…


…d’yahjingga...

kerana aku adalah wanita...

Salam muhibbah dan hidayah….semoga segala urusan kita dipermudahkan Nya. Selawat dan salam untuk nabi yang tercinta.. Mungkin entry ini panjang dan membosankan. Tapi, silalah baca sehingga habis, semoga hidayah ALLAH turun kepada mereka yang membacanya.

Hidup ini memang melalaikan bagi mereka yang cintakan dunia tapi lupa akhirat. Dunia ibarat syurga dan sangat takut akan kematian bagi segolongan manusia ini. Jadi, mereka membuat sesuatu hanya untuk mencipta kejayaan dan kebahagiaan cukup disini. Sanggup melakukan apa saja asal apa yang mereka hajati akan tercapai.

Tapi, tidak pula bagi mereka yang mengganggap dunia ini tidak lain hanyalah satu ujian bagi mereka untuk mengejar syurga di akhirat. Detik-detik menuju kematian sentiasa menghantui membuat mereka sedar dan takut untuk melakukan dosa. Bagi mereka, kematian itu datang bila-bila masa tanpa dijemput.

Jadi, dimanakah kita tergolong? Cinta dunia atau akhirat? Tak salah untuk mengejar dunia, tapi berpadalah. Akhirat adalah tujuan utama kita. Alquran dan sunnah tersemat dihati. Tolak maksiat tolak dosa. Jangan kau dengar bisikan syaitan yang hanya ingin memusnahkan.

Memang benar, bisikan syaitan itu nampak nikmatnya. Sedangkan pahala ALLAh itu tersembunyi dan tak jelas dimata kelebihannya. Tetapi, harus juga diingat, masuknya seorang anak adam itu ke syurga itu bukan kerana amal ibadah yang dikerjakan ketika di dunia, tapi adalah kerana rahmat ALLAH semata. Tapi rahmat ALLAH datang bagi mereka yang bersungguh mengharapkannya. Dekatkan diri kepada Nya. Jauhi maksiat dan dosa.

Seorang bapa mempunyai dua orang anak. Si abang bengis dan pemalas. Melakukan sesuatu hanya setelah disuruh dan dipaksa, itupun adakala tidak ikhlas dan membentak kaki. Manakala si adik seorang yang penyabar dan mematuh arahan. Si bapa tetap memenuhi tanggungjawabnya kepada kedua anaknya. Keduanya tetap diberi belanja yang sama setiap hari kesekolah tanpa ada berat sebelah. Keduanya juga dicukupkan kepreluan harian sebagai seorang anak. Tetapi, hati seorang bapa pasti akan lebih kepada si adik. Kasih sayang yang tertumpah kepada si adik pasti lebih dari si abang. Itulah hakikatnya, kita akan menyayangi seseorang yang lebih dekat dengan kita. Yang lebih patuh pada arahan kita.

Begitu juga dalam kehidupan seharian kita. Kita melakukan sesuatu kerana apa? Ikhlas kerana ALLAH atau kerana terpaksa disebabkan undang-undang manusia? Mungkin ketika disekolah kita terpaksa pakai tudung kerana itu adalah peraturan sekolah yang mewajibkan semua pelajar perempuan memakai tudung. Tetapi ketika kita diuniversiti dan melepasi alam persekolahan, kita memakai tudung kerana apa?
Adakah kerana fesyen atau tuntutan agama semata-mata? Bagaimana pula dengan cara pemakaian tudung kita?adakah selari dengan syariat yang telah ditetapkan? Fikir-fikirkan….

‘apa guna pakai tudung kalau hati aku tak ihklas? Kita tak bleh hipokrit! Sekurangnya, aku solat cukup. Ada je orang pakai tudung tapi baju ketat, lengan pendek, tudung pon selak belakang. Serupa je dengan kami yang tak pakai tudung. Tambah pula, ada yang solat tak cukup!’

Mungkin kata-kata ini pernah terlintas diminda saya, anda ataupun mereka.Memang tak benar anggapan itu.saya akan cuba rungkaikan satu persatu. Diharap anda dapat memahaminya.

Dalam bab menutup aurat, ini satu arahan dari ALLAH yang WAJIB kita patuh. Pasti ada sebab kenapa ALLAH menetapkan aurat untuk wanita adalah semua kecuali muka dan tapak tangan. Forum yang telah diadakan di Kolej Melati beru-baru ini disampaikan oleh Ustazah Fatimah Syarha(novelis remaja islam) telah menyebut bahawa, lelaki cepat terangsang dengan 70% dari pandangan dan lagi 30% adalah sentuhan. Manakala wanita cepat teransang 70% adalah dari sentuhan. Lihat betapa kebeseran ALLAH!
Dia menyuruh wanita menutup aurat adalah kerana ingin menjaga pandangan lelaki itu sendiri. Sebab itu dalam Alquran juga ALLAH ada menyebut supaya kaum lelaki menundukkan pandangan. Banyak perkara yang kita boleh tafsirkan melalui pandangan mata.

Oleh itu wahai kaum hawa, tutuplah auratmu…tutupilah dengan SEMPURNA. Masakan kamu tega membuat kaum adam sesak nafas kerana melihat tubuhmu itu? Tidakkah punya rasa malu walau sekelumit dihatimu apabila kau mengenakan pakaian yang layaknya dipakai oleh adik mu? Pakaian yang ketat hingga menampakkan lekuk-lekuk tubuhmu? Pakaian yang jarang hingga dapat melihat bayang susuk tubuhmu? Pakaian yang nipis hingga menampakkan apa yang ada disebalik pakaian mu itu?

Pakailah seluar jika kamu mahu. Tetapi seluar itu untuk dipakai didalam dan ditutupi oleh baju yang labuh diluar. Baju tersebut hendaklah labuh hingga ke betis dan boleh menutup punggung dan pahamu. Dan tidak pula terbelah tepi hingga ke punggung. ALLAH melaknat perempuan yang memakai seluar. Tetapi ALLAH merahmati perempuan yang memakai seluar didalam yang ditutupi oleh baju yang labuh diluar.

Jika kau bersolat, padahal auratmu tidak terjaga. Tidak menutup mahkotamu, memakai tudung tapi masih nipis dan ketat,. TAHNIAH! Anda telah menunaikan kewajipan yang satu itu. Tetapi, awasi solatmu. ‘sesungguhnya solat itu mencegah perkara keji dan mungkar’. Ku khuatir masih ada yang tak sempurna dengan solatmu kerana engkau masih tegar mebiarkan pesona tubuhmu dijamah oleh mata nakal kaum adam. Tetapi, aku lagi khuatir jika solatku jua tak sempurna.

‘dah bertahun, aku tak pakai tudung, layak lagi ke aku nak bertaubat?’
‘nanti bila aku pakai tudung, apa pula pandnagan orang sekeliling?nanti kata aku buang tabiat!’

Mengapa pula kau fikirkan pandangan manusia? Takutilah pandangan ALLAH. Tutupi aurat mu. Tubuhmu itu hanya layak untuk tontonan suami mu. Bukan untuk tontonan semua lelaki yang engkau ketemu. Jangan memakai pakaian yang layaknya PEREMPUAN JALANG memakainya.

Bezakan dirimu dengan perempuan kafir. Jangan sampai ada yang keliru dengan agamamu. Tunjuki nilai-nilai seorang islam. Ciri-ciri muslimah melalui pakaian mu. Tutupi keindahan mu hanya untuk suami mu yang sah. Jangan kau rendahkan maruah mu melalui pakaianmu yang menjolok mata.

Kau masih punya ruang dan peluang untuk bertaubat. Hidayah ALLAH turun untuk mereka yang berusaha untuk mendapatkannya. Mintalah ampun atas dosa semalam. Aku dan kau sama-sama memohon ampunan untuk khilaf semalam. Kita masih punya peluang untuk memperbaiki kesilapan sendiri selagi nyawa sebelum ke kerongkong. Tapi kita tak dapat nak tafsirkan, berapa lama lagi peluang yang kita ada.

Terimalah nasihat dan kritikan dengan hati terbuka. Take it as positif way. Mungkin dia adalah orang yang dipilih oleh ALLAH untuk menegur kita. Kerana ada orang yang berada di sekeliling kita tak sanggup nak membertitahu perkara yang sebenar. Tak penting dimana kita bermula, yang penting dimana kita berakhir. Berdoalah dan terus berdoa. Jangan kau khuatir andai doa mu tidak lagi dimakbulkan, Dia memberi mu yang terbaik yang engkau tak terjangka.

Tapi harus diingat, kita tak tahu apa yang berlaku akan datang. Bagi mereka yang sudah bertudung, jangan kau memandang rendah pada mereka yang free hair. Mana tau, satu hari nanti dia masuk syurga dulu dari kita. Dan kita masih terkapai-kapai. Seseorang itu masuk syurga hanya kerana rahmat ALLAH semata.

Jauhi maksiat, jauhi dosa. Jauhi cople, kerana couple bukan pilihan. ‘janganlah engkau menghampiri zina’. Sesunggunya zina itu adalah antara dosa besar. Tutuplah auratmu. Berpakaianlah seperti selayaknya engkau berpakaian ketika bersolat.

Perhatikan pakaian mu, jika ia nya boleh dibawa solat, keluarlah engkau dengan pakaian itu. Jika tidak, tukarlah pakaian mu selayaknya dipakai tika menghadap Dia. Semoga dirimu dikenali sebagai orang-orang yang baik dan tidak diganggu oleh mata-mata nakal dan mata yang tersasar oleh kaum adam. Sesungguhnya, wanita adalah hiasan dunia dan seindah hiasan adalah WANITA SOLEHAH…

Bangunlah satu pertiga malam yang terahir untuk mohon doa dan keampunan. Sama-samalah kita berhijrah menuju yang lebih baik semoga penghijrahan kita diterima Dia dan membuat hidup kita lebih baik dan lebih diberkati.

Walau pandai mana pun kita dalam menjawab soalan exam, yakinkah kita dengan jawapan kita kepada malaikat saat disoal dalam kubur? Ma rabbuka??? Ma nabiyyuka?? Ma imamuka?? Hanya amalan yang boleh menjawabnya. Yakin dengan kuasa doa. Doa itu tidak lain hanyalah akan mendekatkan diri kita dengan Pencipta. Sungguh, Dia tak pernah mengecewakan, Cuma kita kadang rasa tak sabar dalam mendapatkan sesuatu. Sabar dan terus bersabar. Yakin rahmat dan kurniaan Nya. Dia sesekali tidak akan menzalimi hambanya dengan tidak mengabulkan doa dan permintaan hambaNya, melainkan doa-doa yang tidak dimakbulkan itu akan dikumpul diakhirat untuk mendapat kemuliaan yang besar diakhirat nanti.

Menjelang peperksaan akhir ini, ingin ku memohon sejuta kemaafan kepada sahabat atas ketelanjuran ku dalam kata-kata, atas keghairahan aku dalm menasihati. Sungguh, aku juga manusia biasa yang tak lepas dari melakukan silap, khilaf dan salah. Semoga segala urusan kita dipermudahkan Nya. Wallah, uhibbuka lillahi ta’ala.
Semoga kau, aku dan mereka menjadi seindah hiasan dunia yang menjadi bidadari syurga nanti.


**seorang perempuan yang memakai tshirt yang ketat dan pendek sentiasa menarik tshirt yang dipakainya kebawah. Sikit-sikit tarik. Kalau nak menunduk, tangan nya didepakan kebelakang untuk menutup punggung yang terdedah kerana tshirt yang pendek itu. Lawak kan? Kadang dia tidak sedar ketika dia duduk, orang dibelakang boleh nampak alur punggung yang menggiurkan mata kaum adam. Kenapa tidak memakai shirt yang labuh sahaja tanpa perlu risau bila menundukkan akan ada punggung yang terdedah?
Lawak yang sangat MENJENGKELKAN!!


Teka iman: kenapa bila lelaki dan perempuan yang bukan muhrim menunggang motosikal bersama, kelajuan moto tersebut akan menurun dan si lelaki akan selalu membuat brek ‘kecemasan’???????

Monday, April 5, 2010

abang nak kueh?

oleh:ANNURSOLEHAH

Hari itu, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar disebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki - berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

'Abang nak beli kuih?' Katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.
"Tak apalah dik...Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas. Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.
"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.
"Abang baru lepas makan dik, masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut. Dia beredar, tapi cuma setakat dikaki lima. Sampai disitu, di meletakkan bakulnya yang masih sarat

Setiap yang lalu ditanya...
" Tak nak beli kuih saya bang.. Pak cik... Kakak atau makcik."
Molek budi bahasanya!

Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan dihati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya. Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu , membetulkan duduk dan menutup pintu.

Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumanya. Saya lihat umurnya lebih kurang 12 tahun.

"Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang", katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya. Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul persaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

" Ambil ni dik! Abang sedekah... Tak payah abang beli kuih tu" saya berkata ikhlas kerana perasaan kesian meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya.

Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya. Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak- kanak itu.
"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.
"Kenapa adik berikan duit abg tadi pada pengemis tu? Duit tu abg bagi adik!" kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.
"Bang, saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. "Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekali gus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abang nak beli semua ke?" dia betanya dan saya cuma ngangguk. Lidah saya kelu nak berkata.
"RM25 saja bang.....!

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu. Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan.

Dalam perjalanan ke K. Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatim kah?? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya?? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kesian, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapt menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkn saya, siapa kita sebenarnya!!!

~sumber internet