Monday, October 31, 2011

uitm lagi...







akhirnya.....

Alhamdulillah....banyak kenangan yang aku kutip di bumi uitm. lapan sem mengaji disini, 5 sem duduk di kolej, 2 sem duduk rumah sewa dan 1 sem praktikal. selok belok uitm insyALLAH aku tau. sebab sem 2 aku dah bawak motor. dulu tiket rapid RM1 boleh guna banyak kali sepanjang hari. jadinya, time tengah hari je mesti balik kolej. tapi la ni, sekali naik RM1. member aku jarang balik time tengah hari kalau ada kelas petang. aku memang tiap hari balik kolej time tengah hari. naik motor....hehe...


kenangan gila bila kena naik bas rapid pastu naik tangga yang macam batu caves untuk gi kelas kat menara. sampai lif pulak, lif rosak. tak pun, orang tengah ramai gila nak kejar kelas pukul 8.30. terpaksa bersesak. kalau dah betul2 terlambat pastu lecturer jenis on time, terpaksa lah naik tangga. bukan 3 atau 4 tingkat. kat level 8 kot kelas. kadang level 11. biasa sampai level 5 kepala lutut dan menggigil. sampai kelas pendek nafas. tak larat nak cakap-cakap.


dulu masa aku mula2 masuk uitm, kat menara SAAS ada jual air mineral harga 50sen. masa tu tak bawak air pun tak pe. sebab berbaloi dengan harga 50sen tu. tapi la ni dah tak ada jual harga macam tu. harga sekarang dah RM1...


kafe menara pulak jangan cakapla. orang sentiasa ramai. lagi2 lunch hour. kafe yang kami kongsi dengan budak OM ngan Sains gunaan. plus staff yang boleh tahan ramai. biasanya hari jumaat best sikit sbb ada nasi ayam.


makanan yang best plak bagi aku selain nasi ayam adalah waffles coklat. i like! roti boom pon meletop. like very much!


pastu lagi satu selalu bersesak kat surau. surau kecik. ada yang besar jauh. hehe...


pendek kata, kat uitm ni selalu sangat la berebut dan bersesak. sebab suasana sebegitu sangat hapening. meriah dan seronok. (erk?)


banyak jasa uitm kat aku, tapi jasa aku kat uitm? entah....


Alhamdulillah...Allah yang bagi aku habis belajar on time. tapi tak semua ada rezki nak habiskan belajr on time. percayalah! semua tu aturan Dia. Dia lagi mengetahui yang terbaik untuk kita. jadi, jangan dikesalkan dengan benda yang lepas. habiskan apa yang perlu dihabiskan. banyak lagi ruang di masa hadapan.















Sunday, October 30, 2011

convocation UiTM 75th.

assalamualaikum wbt.


hehe...nak update sikit cerita pasal hari sabtu semalam. jumaat malam sabtu, adik beradik dah mula kumpul. malam tu tidur lewat. tak leh tidur sebenarnya. dengan anak2 buah yang dok main. biasalah, dah jumpa sepupu masing2 mana nak ingat nak tidur kan.

esok pagi2 rasa malas gila nak bangun. mak dah kejut bnyak kali. dalam 6.40 rempit gi uitm. bawak bekal pau. sebab tak sempat nak breakfast.

sampai uitm dalam 7.30. agak cepat. mungkin hr sabtu. tak banyak kereta.

masuk uitm memang sesak habis. aku ingat aku sorang je la graduan yang datang naik motor. sampai parking motor, aku jumpa sorang mamat yang sama kos ngan aku. sebab pagi tu sidang untuk budak akaun je. bukan pasal mamat tu aku nak cerita. mamat tu naik motor bawak mak dia. lama aku perhatikan makcik tu. solehah betul. berpurdah tapi sempoi naik motor ngan anak dia. like!

tak berapa nak dan bergambar ngan kawan2. sapa2 yang duduk dekat ngan aku je dapat bergambar. lepas je naik pentas, dalam pukul 10 lebih aku minta izin keluar. terusrempit ke klia.

subhanallah!ngantok gila. dengan tak cukup tidur. pastu keadaan sepanjang jalan yang kosong dan membosankan. dah la jalan lurus. kiri kanan macam tak ada pape. memang mengantok.

sampai klia, diorang tak sampai lagi rupanya. sabau jela. dalam 30 minit gak naik motor dr shah alam ke klia. lalu highway ape ntah. tak pasti. yang pasti highway tu aku masuk dari simpang batu 3.

masa adik beradik yang lain sampai, perasaan biasa je. tang kak aku yang kat jb tu sampai, dia tanya aku konvo ngan sapa, terus meleleh.

kak ipaq aku kata, nak buat camna. dah mak tak leh nak g konvo aku. bukan tu yang menjadi punca aku meleleh. tapi, bila disoal dengan pertanyaan tu. hiba dowh! orang lain dok sibuk mak ayah dorang tengok. ok...aku tak sedih. cuma sedih bila ditanya.

dalam pukul 2 mak ngan abang check in. aku ngan adik beradik lain balik. dorang ajak stop kat RnR dengkil, lunch. tapi aku tak ikut. aku dah janji ngan kawan aku nak jumpa kat shah alam. kawan baik masa kat matriks. dorang nak belanja nasi goreng cheese. weee.....sedap! lagi sedap sebab makan free....

ondaway balik dr klia ke shah alam lagi la mengantok. dah la tengah terik. dugaan besar gila...banyak kali dah terlelap masa bawak motor. dan banyak kali aku rasa motor aku nak langgar tiangtepi jalan. tapi ada sekali aku terlelap aku nak langgar teksi depan aku. terus mata aku segar bugar sampai la shah alam. alhamdulillah. selamat....

dan masa sampai traffic light batu 3, aku pelik. ape hal ada motor bawak bendera malaysia ngan n9. siap ada kereta lalu hon hon lagi. aku nak singgah surau office cadangnya. sebab sementara tunggu kawan leh gak rehat kejap kat surau dekt ngan office aku.

bila lau stadium, nampa pulak ramai gila orang pakai baju putih hitam. kereta banyak gila sampai jam. baru teringat malam tadi ada lawan bola n9 ngan ganu. dasyat gila. orang ramai gila. parking berdabel2 kat seksyen 13. sampai terbawadalam mimpi aku tengok lawan bola. padahal tak pernah tengok dengan rela hati pun. tengok sebab terpaksa ada la.

alhamdulillah. semua selamat. Allah yang bagi selamat dan lancar perjalanan.

rupanya, konvo biasa je walaupun tak da siapa yang datang tengok kita. hehe

Friday, October 28, 2011

jumaat lagi

asslamualaikum wbt....

hari ni hari jumaat. yeay! antara hari yang paling menggembirakan aku adalah hari jumaat. bangun pagi rasa bersemangat. buat kerja pon lancar je. tak de nak menyimpang sangat. hebatnya berkah hari jumaat. tapi, kadang kerisauan membelenggu. hari jumaat adalah hari kiamat. cumanya tak tau bila jumaat terakhir tu.

barang siapa yang membaca surah kahfi pada hari jumaat, maka dia akan dilindungi sehingga bertemu jumaat yang akan datang. wallahua'lam.

hari ni aku cuti sebenarnya. tu yang happy. hehe. kan mak nak gi esok. dan esok pagi2 aku kena pergi shah alam. menatap wajah tua itu menambah sayu di hati. insyaAllah mak ngan abang selamat sentiasa dan mendapat haji yang bukan saja makbul, tapi mabrur. insyaALLAH..

semalam, aku ingatkan bos yang aku cuti hari ni. bos lupa. dia ingat aku cuti hari isnin. nasib baik aku ingatkan awal-awal. kalau tak, tentu dia mencari aku pagi2. kawan aku tak ada, aku pon tak ada. nasib la mamat tu kena dok kat office jaga office. ala bro, sekali sekala. apa salahnya. ye dok? lepas ni, lu cuti kahwin 2 minggu, wa pulak yang sorang2 kat office ngan bos ngan officemate kita yang sorang lagi.

bermohon agar dipermudahkan segalanya esok. abang aku yang sulung nak gi konvo aku gak. tapi aku tak sure lak tetamu boleh keluar sebelum habis sidang ke tak. so, aku tak bagi dia datang. nanti nak naik kereta dengan sesaknya. takut tak sempat babai kat mak pulak. aku naik motor laju sikit nak merempit.

malam tadi dah tunjuk kat mak jubah konvo. huhu...rezki masing-masing kan. kak yang lain, mak dapat tengok dorang naik pentas. time aku, tak sempat. tak pe la. tak berapa nak terkilan. aku pun bukan dapat selendang pink. hehe

semoga bergembira berkerja pada hari ini. esok cuti kan......:)

Thursday, October 27, 2011

kecamuk

lagi beberapa jam mak nak pergi. jauh sudut hati, rasa yang berkecamuk melanda. mak punya flight pukul 3 petang. dan pagi tu konvo aku habis pukul 12.30.

aku minta jasa baik pegawai konvo bagi aku keluar lepas aku naik pentas. dan aku akan merempit ke klia lepas tu. harap sempat.

Allah, permudahkan aku dan orang-orang sekeliling ku. permudahkan mereka yang susah.

Monday, October 24, 2011

solehah

diam bukan erti bisu
senyap bukan erti tak tahu

kadang berdiam diri lebih baik kan? tapi, ada waktu berdiam diri bukan tindakan yang terbaik dikala kata-kata itu amat dinantikan oleh mereka. lontarkan saja ia.

kadang berterus terang lebih baik kan? tapi, ada waktu kita perlu mendiamkan perkara yang tak sepatutnya orang lain tahu. terlalu berterus terang juga tidak baik. takut-takut ada hati yang akan terluka.

semua kena sederhana. solat kena jaga. iman perlu sentiasa diselenggara. aurat mesti tertutup dan terjaga.


yang pergi masjid bukanlah semuanya soleh. tapi yang soleh dah tentu ke masjid.

yang solat diawal waktu belum tentu solehah. tapi yang solehah dah tentu solat diawal waktu.

yang menutup aurat belum tentu faham agama. tapi yang faham agama dah tentu menutup aurat.

tapi tutup bukan sekadar tutup. agar parut dilengan tersembunyi, sedang bentuk lengan jelas kelihatan.

memakai tudung endon nampak muka lagi cantik. tapi tak perlu cantik-cantik hingga tersingkap dada dan penuh labuci hingga menarik perhatian mata.

memakai legging memang menawan dan seksi. tapi tak perlu memakai didepan lelaki yang bisa tertawan dengan mu. cukuplah kau menawan suami mu! bukan suami orang lain juga.

memakai tudung labuh memang sedap mata memandang. tapi jangan dicacati dengan kecomotan tudung yang tak bergosok dan punya kesan sambal.

semoga sentiasa menawan dan tampak cantik dihadapan mereka yang halal untuk menikmati itu semua yang ada pada mu.

Tuesday, October 18, 2011

lagi cepat

Assalamualaikum

kecamukan emosi sedang membelenggu. kekeliruan dalam fikiran sedang memuncak. manakala keserabutan kepala sedang membukit.

mak tak jadi pergi 1hb ni. tapi, dicepatkan kepada tarikh 28hb. dan memang sah2 tak dapat gi konvo aku. bukan itu menjadi masalah dan punca kecamukan, kekeliruan dan keserabutan yang sedang drasai sekarang ni.

berdoa dan berharap aku masih punya peluang untuk menikmati berkah doa seorang ibu sedikit masa lagi aku didunia ini. dan kalau boleh biarlah hayat yang masih ada disiram dengan salju kasih sayang seorang ibu.

perbaiki solah!itu yang aku cuba perbaiki. tapi, masih gagal dalam mengekal istiqamah itu. benar! sangat mudah menjadi baik, tapi bukan mudah mengekalkan kebaikan itu.

oh ye! abang aku yang sulung sekeluarga sudi meluangkan masa untuk melihat aku konvo nanti. err, sebenarnya aku tak berapa nak kisah kalau tak ada sesiapa yang menyaksikan istiadat konvo aku nanti. kerna aku yakin, walaupun mak tak tengok, ramai lagi mak orang lain yang tengok aku. hehe

so, jumaat tu minta cuti kat bos. khamis still kena datang. ingat nak sambung cuti je.. ye lah rabu pon cuti gak. tapi tak sampai hati pulak sebab officemate yang sorang lagi memang tak ada. bos memang tak pernah kata tak, tapi bertimbang rasa itu perlu. sebagaimana dia bertimbang rasa dengan aku selalu.

26.10.2011 - 1.11.2011 ada expo pameran buku islam. meh la datang...:)

Friday, October 14, 2011

konvo

Assalamualaikum wbt

Hari ini hari jumaat. hari yang paling bahagia bagi kita. mungkin sebab hari ini hari rahmah. dan mungkin juga sebab hari ini banyak pahala yang boleh dikutip walau hanya memakai pakaian putih. atau mungkin hari ini last bekerja sebab esok cuti. yeay!

Mak pergi 1hb ni InsyaALLAH. dan aku akan menghadiri konvo aku 29hb ni InsyaALLAH. yakni hari sabtu dan 3 hari sebelum mak dan abang pergi.

Mula-mula dulu, check kat uitm yang aku ni ada saman sepanjang 4 tahun kat sini. RM 400 semuanya. atas 4 kesalahan yakni tiada pelekat dan parking di tempat yang tidak sepatutnya. means, satu kesalahan RM100. err, memang mentekadarah. mulanya, memang tak puas hati. kenapa U lain satu kesalahan RM10? dan Uitm RM100? ini tidak adil.

tetapi, aku redha. RM 400 tu bukan milik aku tapi milik uitm dan warganya.(erk?)

dapat kurang jadi RM 160. mulanya memang tak nak bayaq sebab tak ada hati nak p konvo bila dapat tau saman RM 400. ada sorang kawan aku kata:

"4 tahun ko belajar, takkan tak nak p. lepas ni tak tau ada tak lagi peluang nak gi konvo."

aku tukar keputusan nak pergi konvo dan p bayaq saman. dah settle semua dan bayar yuran konvo aku mula semangat. baju konvo memang tak dapat la nak beli sebab bajet lari bayar saman. pakailah apa yang ada. asal menutup aurat.

tengah-tengah dok semangat, tiba-tiba dapat tau yang mak nak gi haji. huaaaa.....aku tak yakin yang mak aku pergi atau tak konvo aku. bila aku tanya kat mak dan adik beradik lain siapa yang nak pergi konvo aku, semua orang diam.

huaaaa...macam sedih je. siapa nak bagi bunga kat aku nanti? dan siapa yang nak mewakilkan 2 orang tetamu yang boleh dapat pass masuk dalam dewan tengok aku ambil scroll?

syukur, walaupun macam ni aku masih bertuah dan dikurnia nikmat yang terlalu banyak. Alhamdulillah...


err, ada siapa2 nak bagi bunga tak kat aku 29hb ni?huhu

Sunday, October 9, 2011

cerpen: kehadiran kebahagiaan

Pulang dari kerja dengan penuh lesu dan lembik. Kerja tak banyak. Tapi, dah namanya kerja. Mana ada yang tak penat. Dapat panggilan dari kampung.

Mak suruh nasuha balik minggu ni. Ada orang nak datang katanya.

Nasuha akur dengan permintaan mak. Mula merancang perjalanan balik. Lepas habis kerja hari jumaat cadangnya terus bergegas balik ke kampung.

*************

Kini tahulah dia. Rupanya ada rombongan datang rumah dia. Mak kata rombongan meminang. Macam mimpi pun ada. Mak dah siapkan semuanya. Mak kata, kalau suha setuju akan terus bertunang.

Malam tu, tak dapat tidur dengan lena. Siapa pula gerangan yang nak datang meminang dia. Dia tak bercadang untuk menghebohkan berita pertunangannya kepada sahabat-sahabat yang lain. Nabi kata, tunang tak perlu dihebohkan. Akad nikah nanti yang perlu dihebahkan dan disebarkan kepada masyarakat setempat dan kenalan. Namun dia ingin memberitahu pada sahabat baiknya, ila.

‘ila, aku bertunang esok.’
Ringkas sms yang dihantar kepada teman baiknya. Tak lama, deringan telefon kedengaran.
“weh, suha! Kau nak tunang dengan siapa? Bila? Bagaimana? Mengapa?”
“assalamualaikum.”
“err, waalaikum salam. Weh, tiba-tiba ja kau nak bertunang. Biar betul”
“betul. Aku pun tak tau siapa mamat tu. Mak aku suruh balik. Aku balik je la. Mak aku ata ada orang nak datang esok”
“tu la. Aku suruh kau cari sendiri tak nak. Kan mak kau dah carikan”
“terima je lah. Untung ada yang nak ngan aku.”
“ayat macam pasrah je. Kau tak boleh macam tu je. Kau pun ada hak untuk memilih”
“aku tak rasa pilihan mak aku salah. Kalau mak aku suka, mesti itu yang terbaik untuk aku.”
“betul tu. Tapi, kau kena ushar mamat tu dulu. Handsome ke tak. Kerja apa.”
“mak aku mesti dah ushar dulu. Kalau tak, takkan dia semangat nak suruh aku balik.”
“aku harap itu jodoh terbaik untuk kau. Weh, anak aku nangis ni. Nanti follow up dengan aku eh apa terjadi esok. “
“ok. Doakan semuanya ok ye”

**************
Ila, sahabat baiknya ketika menuntut dulu. Sama-sama belajar mengenai alam. Hakikatnya, dia sangat senang dengan perhubungan itu. Saling membantu dan bekerjasama. Itu la gunanya kawan. Dah lama kahwin dan punya anak satu. Aku yakin kini dia bahagia dengan keluarganya. Boleh dikatakan kebanyakan kawan-kawan seuniversiti dengan nya sudah membina mahligai keluarga.

Jodoh mereka cepat. Nasuha malas nak fikir tentang itu semua. Dia takut kalau terlalu memilih nanti dia yang kecewa. Mana ada yang sempurna dalam dunia ni. Sebab itu urusan jodoh dia diserahkan oleh mak nya.

Mak ada tunjukkan gambar lelaki yang akan melamarnya esok hari. Tapi, dia bertekad untuk tidak melihatnya. Disimpan gambar itu di celahan diarinya.


***************
Majlis berjalan dengan lancar. Sopan dia duduk dia atas pelamin mini yang dihias oleh kakaknya. Seusai menyarungkan cincin oleh bakal ibu mertuanya, dia terpana. Tak sangka kini dia sudah jadi tunangan orang. Perbincangan antara kedua belah pihak telah bersetuju untuk mengadakan walimah sebulan lagi.


Dia tak pasti sama ada tunang dia turut serta dalam majlis itu. Yang dia tahu, dia hanya tertunduk sipu kerna sungguh malu dan segan.


Petang itu, seusai majlis dia sibuk menolong emak dan ahli keluarganya yang lain berkemas. Mujur dia punya keluarga yang besar. Anak-anak buah dah besar panjang dan boleh menolong mengemas. Tambahan pula, anak buahnya yang seramai 26 orang itu terdiri dari 20 orang lelaki. Alhamdulillah, besar sungguh nikmat meramaikan umat nabi.


**********

Lagi sebulan dia akan bernikah. Sudah tentu banyak yang perlu difikirkan. Kakak ipar nasuha, kak ani memberi checklist persediaan untuk bernikah. Untung juga punya kakak dan abang yang banyak membantu.

Minggu depan dia mula menghadiri kursus nikah. Tunang nasuha, aziz daftarkan namanya untuk kursus pra-perkahwinan di masjid negeri shah alam. Dekat dengan tempat kerja nasuha. Yang nasuha tahu, dia cuma perlu datang sahaja. Semuanya dah diuruskan oleh aziz termasuk yuran.

Pada mulanya, dia tak selesa bila tahu aziz dan mengaturkan semuanya. Semua yang aziz buat dia akan beritahu pada suha melalui email. Panjang lebar mana pun email yang dikirim oleh aziz dijawab dengan seringkas mungkin.

Nasuha bukan seorang yang pendiam. Tapi, dia tak mahu mencipta sebarang keramahan dengan lelaki yang belum tentu menjadi miliknya secara halal. Disebabkan itu, dia mengiakan segala kata-kata aziz.

**************

Malam itu, nasuha keletihan. Dari pagi hingga ke petang dia menghadiri kursus pra-perkahwinan itu selama 2 hari. Dia terima sms dari aziz memintanya membuka email.

Aziz menghantar email kad perkahwinan mereka. Terdapat 3 corak yang perlu nasuha pilih. Hakikatnya, ketiga-tiga corak dan reka bentuk kad undangan itu menarik minat dia. Tapi, dia perlu pilih antara tiga. Baru nasuha tahu yang aziz berasal dari Shah alam juga. Kerna walimah di pihak lelaki akan diadakan dirumah aziz di seksyen 7, shah alam.

Dan baru nasuha tahu nama penuh aziz. Umar Aziz bin Umar Mokhtar. Sehingga kini nasuha tak dapat bayangkan rupa aziz yang sebenar. Tetapi, rasanya nama itu macam pernah dia kenal sebelum ini.

Diabaikan saja persoalan itu. Terbang bersama mimpi indah di malam minggu itu.

*********

Keesokannya, ketika dalam perjalanan menuju ke pejabat nasuha mula memikirkan sesuatu, berapa lama dia harus meminta cuti dari bos. Mujur juga tarikh nikah dan walimah dipihak lelaki selang seminggu. Jadi, tak perlu meminta cuti lama. Dia berkira-kira untuk meminta cuti 2 minggu. Tetapi, dia rasa segan nak minta cuti dengan bos. Jarang nasuha meminta cuti. Cuti tahunan dia masih lagi berbaki 2 minggu.

Dan sudah tentu bos akan merasa terkejut bila dia minta cuti untuk kahwin. Masa dia bertunang, dia tak menceritakan pada sesiapa pun di office itu. Kecuali kepad ida, teman baik nya di office dan satu-satunya teman perempuannya dioffice. Kerna, yang lain semua lelaki.

Sedari dulu, nasuha memang mengidamkan perkahwinan sebegini. Kahwin hanya sekali, insyaallah. Jadi, biarlah perkahwinan ini benar-benar mengikut syariat. Dia tak mahu ada kepincangan yang akan mengundang dosa nanti.

Biarlah dia tak tahu siapa bakal suaminya. Asalkan dia yakin yang suaminya boleh memimpin dia menuju jalan Ilahi.

***************

Pagi itu dia berjumpa bos untuk menyatakan niatnya meminta cuti. Nasuha ingin menjemput sekali bos nya. Dia berharap bosnya tidak banyak Tanya. Kerna dia sendiri tak tahu nak cerita apa pada bos. Yang dia tahu, dia akan berkahwin dengan lelaki yang dia tak berapa nak kenal.
Nasuha pelik. Sungguh pelik. Bos macam tak terkejut bila dia ingin meminta cuti kerana nak berkahwin. Riak bos yang bersahaja menimbulkan rasa pelik dihati suha. Bos seakan tahu yang dia akan bernikah.

Diabaikan saja persoalan itu. Kerna permohonan cutinya diluluskan. Bos juga akan turut memenuhi jemputanku. Rezeki orang nak bernikah. Bos bagi hadiah kahwin awal-awal. Petang itu, nasuha terima cek dari bos. Bos kata, elaun nikah. Nasuha seperti nak tergelak, apa-apa je lah bos.

**********

Lagi 5 hari dia akan diijabkabulkan. Nasuha dah mula cuti. Dia menyiapkan sendiri hantarannya. Mujur juga dia rajin ikut kelas membuat kek dan coklat dulu. Dia juga rajin membuat kuih dan kek dari resepi yang diambil dari blog masakan. Jadinya, hantaran nya untuk pihak lelaki adalah hasil kerja tangannya.

Duit kenduri dan hantaran aziz dah bank-in ke akaun dia. Boleh dikata kan, dia tak mengeluarkan sedikit pun dari wangnya untuk menyediakan hantaran dan kenduri nanti. Duit kenduri dia dah serahkan pada mak nya. Tiada pelamin yang vogue. Hanya bilik pengantin yang akan dihias oleh kakak-kakak nya.

Nasuha tak mahu bersanding dan makan beradab. Itu semua kan adat. Tak semesti kita kena ikut. Cumanya ada paluan kompang yang akan mengiringi kedatangan pengantin lelaki nanti.

***********

Hari yang ditunggu dah tiba. Debaran didadanya kian memuncak. Akad nikah diadakan di masjid berhampiran rumah nasuha. Tetapi, nasuha tidak turut serta di dalam masjid. Dia uzur. Wanita yang uzur tidak boleh masuk kemasjid. Rasulullah melarang wanita yang uzur dan sesiapa yang berada dalam keadaan junub dalam kawasan masjid. Walaupun perkarangannya.

Ada yang mengatakan, masa zaman rasul dulu tidak wujud pad atau tuala wanita. Jadinya dikhuatiri darah itu akan mengalir dan mengotori kawasan masjid. Tetapi, kita tak perlu mempertikai apa yang rasul larang. Kerna semua ada sebab. Kita dengar dan kita taat.

Walaupun pengantin perempuan tidak menyaksikan akad nikah tersebut, akad nikah itu tetap

sah. Selagi rukun nikah dan syarat wajib dipatuhi.

Nasuha terima sms dari abang sulung dia yang akad nikah dah selesai. Terus nasuha mengucap syukur. Akhirnya, dia sah menjadi isteri kepada Umar Aziz. Ingin membuat sujud syukur. Tetapi syarat sah sujud syukur haruslah suci dari pada hadas. Namun dia tahu, Allah mengetahui segalanya.

Cantik bila nasuha mengenakan baju pengantinnya. Ringkas namun kelihatan cantik. Baju itu aziz yang beri selang 2 minggu selepas pertunangan mereka. Aziz yang memilih jubbah berona putih untuk majlis mereka. Warna putih kan warna kegemaran rasul. Memakai baju berwarna putih ketika hari jumaat adalah sunnah.

Nasuha berkenan dengan baju yang aziz pilihkan untuknya. Saiz juga sepada dengan tubuhnya. Kadang dia tertanya, siapa aziz yang sebenar? Seakan tahu tentang diri nasuha. Padahal, nasuha tak pernah bercerita tentang dirinya.

Nasuha memlihat dirinya di cermin. Hanya solekan nipis diwajahnya yang menaikkan seri. Dia tak mahu mengupah mak andam untuk menyoleknya. Kerna sudah tentu solekan tebal yang akan ditepek ke wajahnya. Dia tak mahu kerna menyerupai wanita jahiliyah. Solekan wanita itu untuk suaminya sahaja. Bukan untuk tatapan umum semua mata-mata lelaki.

Hatinya tak berhenti berzikir. Mohon ditenangkan hati yang gabra. Kerna sebentar lagi, pengantin lelaki akan sampai di rumahnya. Waktu yang ditunggu telah tiba. Saat pertama kali dia memandang wajah aziz baru dia tersedar yang mereka pernah berjumpa sebelum ini.
Selepas menyarungkan cincin, nasuha menyalami tangan kekar itu. Sejuk tangannya. Kerna pertama kali bersalam dengan lelaki yang asing dalam hidupnya. Namun kini sudah halal baginya. Tiada adegan cium dahi, kerna nasuha sungguh malu. Cukup sekadar bersalaman. Tak perlu nak tunjukkan adegan romantic itu dihadapan ramai orang.

Paling terkejut bila nasuha menyalami tangan ayah mertuanya. Baru dia tersedar dan teringat, Umar Mokhtar adalah salah seorang client bos. Patut pun dia macam pernah dengar nama itu. Ayah mertuanya hanya tersenyum. Nasuha menyembunyikan rasa itu. Biarlah. Banyak lagi masa untuk dia mengetahui cerita sebenar.

Dan yang paling terkejut, bos dan keluarganya turut serta dengan rombongan pengantin lelaki. Patut pon, bos tak terkejut masa dia memberi kad undangan kahwin. Rupanya, isteri bos kak ana bersaudara dengan suaminya.

Majlis selesai selepas asar. Ramai sungguh tetamu yang memeriahkan walimahnya. Sudah tentu kehadiran teman-teman sewaktu belajar dulu yang memeriahkan. Selepas saja nasuha memilih design kad undangan malam itu, aziz mengepos pada nya selang dua hari. Aziz dah print awal-awal ketiga-tiga design tersebut. Dan nasuha mengepos kepada teman-temannya hari yang sama.

Alamat mereka nasuha dah lama simpan. Sedari sekolah, dia akan menaip semula alamat-alamat sahabatnya. Jadinya, dia hanya perlu print dan tampal.nasuha tidka mempunya akaun facebook. Lagipun dia rasa tak selesa untuk menjemput sahabatnya melalui tag dalam facebook. Pasti ada yang terlepas pandang. Dan pasti ada yang berkecil hati kerna menerima jemputan melalui facebook yang kelihatan tidak bersungguh-sungguh.

Alhamdulillah. Majlis berjalan dnegan lancar. Memang tak menang tangan untuk melayan semua tetamu. Mujur aziz pandai menyesuaikan diri dengan teman-teman nasuha. Tangan aziz tak lepas dari menggenggam tangan nasuha. Pada mulanya nasuha tak selesa. Tapi, sekan mengalir salju dalam genggaman tangan itu yang membuat dia damai. Mungkin kerna tangan itu halal untuk menyentuhnya. Membuat dia tak berasa resah.


Bersambung…..


Tuesday, October 4, 2011

ujian senang dan susah

kadang kita diuji dengan kesenangan
dan kadang kita diuji dengan kesusahan

senang dan susah adalah ujian
bila senang jauh dari Tuhan
bila susah meyalahkan Tuhan

tapi senang dan susah juga adalah kurniaan
nikmat yang memantapkan iman
bila senang lagi mudah mendekati Tuhan
bila susah bermuhasabah apa dosa kat Tuhan

ujian kesenangan lagi susah dari ujian kesusahan
sebab hati tak pernah puas dengan apa yang dibagi Tuhan
nabi pernah bersabda kepada kita umat terkemudian
jika manusia diberi dua lembah emas yakni kemewahan
nescaya dia akan meminta lembah yang ketiga kepada Tuhan

jika kau senang dan hartamu melebihi keperluan
hulurkan sedekah ringankan tangan
bantu mereka yang berhutang mahupun yang memerlukan
hartamu akan bertambah dan tidak berkurangan
kerna itu janji Tuhan

jika kau susah dan serba kekurangan
ingatlah masih ada yang lagi kekurangan
bersyukurlah dengan apa yang dikurniakan Tuhan
kerna itu yang terbaik buat dirimu pada hari kemudian
berdoalah agar diberi hati yang syukur berpanjangan
ingatlah nabi dan para sahabat juga hidup dalam kekurangan
itu membuat mereka dekat dengan Tuhan

Sunday, October 2, 2011

teruja!

ada 2 perkara yang aku tak berapa nak gemar. iaitu memilih antara dua dan menunggu sesuatu.

penantian memang seksa. sebab kita kena sabar. kan sabar itu pahit. hasilnya manis. khamis lepas, abang aku yang kat semenyih call tanya khabar. dan dia minta aku dan adik beradik yang lain kumpul kat rumah mak sabtu malam ahad. dia nak buat pengumuman. aku sangat la tertanya ape benda yang dia nak kata.

aku korek kat kak ipaq aku. tapi hampa. dia jawab:

"kak kena taat dengan arahan suami"

nampaknya tak berjaya. dan malam tadi aku balik ngan kak aku yang aku dok rumah dia la ni. memang mengejutkan!

abang aku dapat tajaan menunaikan haji. sebab dia ada deposit duit dalam akaun al rajhi. tiap tahun ada cabutan untuk pakej haji dan umrah. dan tahun ni, alhamdulillah rezki abang aku. dijangka bertolak 1hb november ni. dan abang nak bawak mak. terharu kot....

mak dah lama cukup duit kat tabung haji. jangkanya 2014 nama mak naik. masa raya ari tu, ada sorang pakcik aku nak gi haji gak. mak tertanya, bilakah agaknya giliran mak.
sejak awaltahun hari tu, mak dah join kursus haji kat masjid tanjong karang. mak kata nak sedia dari awal.

memang tak sangka dan mengejut. lagi sebulan mak nak bertolak. abang memang tak pernah gi kursus haji. dan memang plan jangkaan g haji 2014 tu, mak nak g ngan abang. dan aku pernah cerita cita-cita teragung aku, aku nak gi haji ngan mak. masa tu, aku sempat nak kumpul duit lagi...hehe

"kita merancang, dan Allah merancang. dan Allah sebaik-baik perancang."

sedih....pertama kali berpisah jauh dengan mak. sebelum ni paling jauh masa aku belajar kat kedah. mak macam tak caye bila abang kata nak ajak mak. tapi tambang mak bayar sendiri. cuma abang aku je yang percuma. alhamdulillah...rezki Allah bagi. mak punya simpanan plus duit anak-anak.

err, aku teringin gak...nak bagi duit mak gi haji. tapi, aku pon baru kerja kan. mak kata:

"bagi seringgit kalau ikhlas lagi baik. jangan sampai pinjam duit kat orang nak bagi mak duit"

berbaloi aku tunggu apa yang abang nak umumkan. nasib baik cerita best!

semoga mak ngan abang selamat sentiasa.

kepada bakal haji, semoga dipermudahkan segala urusan. dan semoga semua usaha dan ibadah diterima Dia....