Monday, May 25, 2015

Tanpa dirimu

Aku akan merinduimu
Sungguh!
Walau kau tiada didepanku
Sebentar atau selama mana pun
Aku akan setia disini wahai kamu
Setia menanti kepulanganmu

Moga kau baik-baik sahaja
Dimanapun keberadaanmu
Dengan siapa pun yang disisimu
Moga baik-baik sahaja dirimu
Moga diterima semua amalanmu

Aku harap juga begitu
Aku baik-baik sahaja disitu
Walau tanpa dirimu
Tenang dan tabah hadap semua liku
Sabar dan redha walau hati bergolak laju
Terima apa jua datang kepadaku
Walau tanpa dirimu
Tanpa dirimu


Sunday, May 24, 2015

Sairus salikin

Kitab sairus salikin. Perjalanan orang yang salik kepada Allah. Sekian lama cuba mencari. Alhamdulillah. Dapat juga. Tapi baru 2 jilid. Akan datang beli lg jilid yang 3 dan 4. Cuba fahami disebalik kitab ini. Moga ilmu yang diterima dapat diamalkan dan istiqamah.

Untuk kamu,kerana Allah.
InsyaAllah.




Tuesday, May 12, 2015

"dia"

Minggu ini saja aku dah abaikan "dia" sebanyak dua kali bila dipanggil. Itu baru minggu ni, minggu-minggu yang sebelum ini? Bila sedar, rasa rugi sangat-sangat. Menyesal. Dan bila dipanggil lagi, abaikan lagi. Entah apa-apa! Rindunya suasana itu sampai rasa nak menangis sekarang ini. Tak sabar nak tunggu malam!

Aku diterpa dengan satu ingatan dan kenangan. Kenangan yang pernah berlegar dalam fikiran. Bila ia mula menjerebu hingga menampakkan hanya kabur putih yang pedih, muncul sesuatu dan "seseorang" yang hampir menyamai bayangan itu bagai cahaya mentari yang menelan setiap kaburan itu dan membuat aku tersenyum semula. Moga "dia" baik-baik saja. 

Kerunsingan sedang melanda sebenarnya. Bila aku pujuk hati agar aku terus disini, mensetiakan jiwa untuk masih bersama disini, menenangkan hati bahawa duit bukan segalanya dan aku ada kenangan tersendiri disini, makin aku rasa "dia" membuat aku "sakitnya tuh disini". Panggilan seawal pagi yang menerbangkan rasa dan jiwa aku jauh ke Utopia tanpa menyinggah di Nicaragua atau Macedonia mahupun Guyana dan langsung hilang dari Malaysia. Apakah salah kau kepada aku hingga aku langsung tak mahu memandangmu walau namamu yang kerap muncul di kaca telefonku?




Friday, May 8, 2015

Tak nak cerita

Sebab tu tak nak cerita dengan kau. Sebab aku risau kalau kau fikir lain tentang dia. Walaupun terasa "sesuatu" bila tahu tentang itu, abaikan je lah. Dia juga manusia. Punya ingin dan mahu yang berbeda.

Kita perlu menjalankan tugas sahaja. Dengan amanah dan dedikasi. Biar dia dengan cara dia. Asalkan kita tidak diketepi atau dibiarkan saja.

Kita bukan perlukan sokongan. Kita perlukan iman!